СМЫСЛ (sense, sense-meaning). Базисная категория мышления; элементарный импульс мыслительной энергии, передвигающей границу между значениями или понятиями, ранее установленную в языке, в культуре. Смысл нельзя знать, его можно только мыслить, он задаётся конструктивной работой мышления, а не предзадан как наличный предмет познания. Смысл, в отличие от значения, — категория, во многом специфическая для русского языка и философии, поскольку именно здесь она этимологически родственна мысли, мышлению. Значение соотносится со знанием и принадлежит определённому знаку как данность его означаемого; смысл соотносится с мышлением и образует сферу конструирования новых понятий и идеальных сущностей. Можно знать значение того или иного слова или явления, но смысл — мыслится, то есть включается в процесс построения новых понятий, в игру ментальных возможностей, в *потенциосферу данного слова или явления. Значение — дано, смысл — задаётся.
Смысл — это революция в государстве значений, сдвиг в системе известных, общепринятых понятий. Смысл того или иного высказывания определяется сдвигом языковых значений, динамикой их трансформации. Например, афоризм Ларошфуко «В ревности больше себялюбия, чем любви» исходит из устойчивых значений слов «любовь» и «ревность» — и строит из них новый смысл, показывая, что ревность происходит от любви к себе, а не к другому. Смысл — единица работы, совершённой мыслью по перестановке элементов знания для построения из них нового концепта, ментальной структуры, которая далее может воплощаться в новых конструктах цивилизации.
Смысл как структурная единица в динамике мышления соотносится с битом как единицей информации и с *витом как единицей трансформативных процессов. У мышления есть свой сюжет, своя последовательность событий, пересекающих границы понятий, и смысл есть ментальное событие такого пересечения, направляемого движением мысли. Например, смысл утверждения, что Сократ — человек, состоит в том, что индивид оказывается представителем рода. Смысл таких жизненных событий, как поступление в школу или вступление в брак, тоже определяется пересечением границы семантических полей: между необученностью и обучением, между холостой и семейной жизнью. На основе определённого факта, например «Москва — столица России», мышление создаёт множество смыслов, то есть смещает и переворачивает понятия, нарушает их границы, утверждённые знанием. Какой была бы страна, если бы её столица находилась в другом городе (в Петербурге, в Сибири, на Чёрном море)? Какова была бы Москва, если бы у неё отняли статус столицы? Могло бы быть у России несколько столиц, различающихся своей доминантой (политическая, культурная, промышленная столицы)? Только совокупность этих «домыслов», то есть возможных трансформаций данного факта, позволяет определить его смысл, выйти за пределы знания в область мышления.
В отличие от идеи в платоническом измерении, существующей объективно и независимо от мыслителя, смысл задается волей и деятельностью мышления и целеполаганием мыслящего субъекта. В отличие от значения, которое определяется в словарях и энциклопедиях как постоянная референтная область данного знака, смысл может быть уяснён лишь в контексте употребления знака, динамически, как акт построения определённой мысли/высказывания. Гуманитарные науки не ограничиваются накоплением знаний, они обращены на смыслы, которые образуются в ходе человеческой деятельности и её осмысления. Эрудиции недостаточно: например, можно знать все известные факты о жизни и работах писателя, но нельзя знать смыслов его творчества, их можно только мыслить, то есть сомыслить, иномыслить или противомыслить писателю, развивая смысл созданных им текстов и образов.
Традиционный вопрос «В чём состоит смысл жизни?» не имеет ответа в сфере знания: смысл разворачивается, как интенция, проект, задача, в пространстве жизненных целей и возможностей. Смыслы вписаны в контекстуальные рамки, которые стадиально расширяются: от смысла данного мгновения, слова, встречи, события — до смысла целой индивидуальной жизни или бытия человечества, природы, мироздания. Максимально широкая рамка для смыслополагания — мир всех миров, поскольку события, однократно происходящие в нашем мире, приобретают смысл лишь по контрасту с иными вариантами этих событий, гипотетически происходящих в иных мирах. Мультиверсум — это не только космологическая теория множественности миров, но и необходимое условие мыслительных процессов в нашем мире, создающих разные сценарии события. Без допущения альтернативных версий каждого факта было бы невозможно его осмысление (см. *Многомирие).
*Альтерология, Вит, Концептивизм, Многомирие, Модальные чувства и действия, Мыслезнание, Потенциация, Потенциосфера, Трансформация, Эротема
Коты, смыслы и вселенные // Звезда. 2016. № 5. С. 249–259.
https://www.e-reading.club/chapter.php/1052218/128/Epshteyn_-_Proektivnyy_slovar_gumanitarnyh_nauk.html
Is the government covering up evidence of alien landings? Are powerful elites plotting a New World Order? Is global warming a hoax? Are vaccines really the government's attempt at mass mind-control? Are lizard people taking over the planet?
There seems to be something inexplicably compelling about the nature of conspiracy theories—more than 50% of Americans(link is external)believe in at least one. You might think that even though substantial minorities(link is external) of people endorse these seemingly eccentric beliefs, conspiracy ideation is mostly harmless fun, food for those who are palpably out of touch with reality.
Think again.
In a new study(link is external), I find that mere exposure to a popular conspiracy theory can make you less pro-social—and less likely to accept established scientific principles.
In the experiment, I instructed people to watch a short two-minute video clip of a popular global-warming conspiracy movie. I randomly assigned people to one of three groups:
Results clearly showed that those participants exposed to the conspiracy video were:
I have termed this phenomenon the "conspiracy effect(link is external)."
These findings are troubling. Consider the fact that 97%(link is external) of leading climate scientists have independently concluded that human-caused global warming is real and happening. Yet, just watching a two-minute clip about how it all might be part of a global conspiracy appears to be enough to compel us to dismiss science and make us feel less inclined to engage with important societal issues in general, including helping others in need.
You might think, "Oh well, that's just global warming," (only the single most existential threat of our time).
Think again.
Other recent research has shown that belief in conspiracy theories is associated with themotivated rejection of science(link is external), i.e., denial of the other established scientific facts such as the link between HIV and AIDS, or between smoking and lung cancer. Similarly,research(link is external) has shown that reading about popular vaccination conspiracy theories can make people less willing to vaccinate their children, which poses a major public healthrisk. Refusing childhood vaccinations based on belief in unproven conspiracy theories is not very pro-social; it means you are unnecessarily putting other children at risk of catching otherwise preventable life-threatening diseases.
The list does not end here. The spread of influential conspiracy propaganda can have serious societal consequences. For example, belief in some conspiracy theories has been associated with aggression, right-wing extremism, racist attitudes(link is external) against minority groups (e.g., anti-Semitism) and even political violence.
Most of these studies report associations for those who already believe in conspiracy theories. My experiment, however, illustrates that some of these effects might in fact apply to anyone after merely being exposed to a conspiracy theory.
I have written about the psychology of conspiracy theories(link is external) before, yet I want to clarify an important point: Psychologists who study conspiracy theories do not investigate whether or not a particular conspiracy theory is true. Rather, we are interested in the social consequences and the psychological nature of widespread conspiracy ideation.
Moreover, it is a mistake to assume that these type of studies imply that believing that someone is conspiring against you means you must be crazy. That's not what this line of research suggests. Clearly, people and governments have conspired against each other, throughout human history. Healthy skepticism lies at the very heart of the scientific endeavor. Yet there is something fundamentally dangerous and unscientific about the nature of conspiracy theorizing. Here are two reasons it can be problematic:
1. It's never just about one conspiracy.
Conspiracy theorists rarely simply endorse a single conspiracy theory. Rather, belief in one often serves as evidence for belief in others, and this quickly turns into a worldview, i.e., a lens through which we view the world, with new information about world events processed not according to the weight of the evidence but rather in terms of how consistent it is with one's prior convictions. For example, studies have shown that people who believe in conspiracy theories often espouse mutually contradictory(link is external) explanations about the same event, and are even eager to endorse entirely made-up conspiracy theories. In sum, it's not really about the actual evidence anymore, but rather about whether a theory is consistent with a larger conspiratorial worldview.
One reason people fall prey to conspiracy-mindsets is because of a reasoning error known as the "conjunction fallacy(link is external)"—the tendency to think that specific events are more likely than general ones.
For example, which of the following do you think is more likely?
People are easily swayed by option C due to the false representativeness of the two events (i.e., they are both examples of conspiracy theories so they seem plausible when paired together). Yet, the undeniable laws of probability state that the likelihood of two independent events (i.e., their "conjunction" ) is always less likely (or equal) to the probability of either event (A) or (B) being true by itself. In other words, the more conspiracies one endorses, the less likely it is that they are all true at the same time.
2. The premise of (most) conspiracy theories is inherently unscientific.
You should be skeptical of any theory that starts out with the exact same premise every time: Some malevolent and ill-intentioned individual, group, or organization is somehow out to get you.
It is not wrong to have a hypothesis. What is suspicious, however, is when that hypothesis never changes. The interesting thing about conspiracy theories is that they start out with the need to confirm a particular premise (i.e., some evil actor must be responsible). This is what psychologists refer to as a fundamental attribution error—(link is external)the tendency to overestimate the actions of others as being intentional rather than simply the product of (random) situational circumstances.
Unfortunately, many of us are uncomfortable with the notion of randomness, because it lacks meaning. The only thing it communicates to people is uncertainty and a lack of agency and control over what is happening in the world. It is easier, and much more comforting, to simply point our finger at someone. Conspiracy theories, therefore, serve an important role—they restore a false sense of certainty and control.
In contrast to scientific theories, conspiracy theories are also not revised or updated in light of new evidence. If there was evidence that something happened not because of some evil plan, but rather, simply because of an accident, a conspiracy theory is still unlikely to be revised. Instead, the evidence is rejected, usually on the basis that it must be part of the conspiracy. In short, conspiracy theories have a tendency to form a closed network of false beliefs that mutually support each other.
My advice: Misinformation spreads quickly and can do much more harm than you think. The next time someone tries to convince you of a popular conspiracy theory, beware of the conspiracy effect.
Further Reading
Abalakina‐Paap, M., Stephan, W. G., Craig, T., & Gregory, W. L. (1999). Beliefs in conspiracies. Political Psychology, 20(3), 637-647.
Darwin, H., Neave, N., & Holmes, J. (2011). Belief in conspiracy theories. The role of paranormal belief, paranoid ideation and schizotypy. Personality and Individual Differences, 50(8), 1289-1293.
Jolley, D., & Douglas, K.M. (2014). The effects of anti-vaccine conspiracy theories on vaccination intentions. PLoS ONE 9(2), e89177.
Lewandowsky, S., Oberauer, K., & Gignac, G.E. (2013). NASA faked the moon landing—therefore, (climate) science is a hoax: An anatomy of the motivated rejection of science.Psychological Science, 24(5), 622-633.
Oliver, J.E., & Wood, T.J. (2014). Conspiracy theories and the paranoid style (s) of mass opinion. American Journal of Political Science, 58(4), 952-966.
Sunstein, C. (2014). Conspiracy Theories and Other Dangerous Ideas. New York, NY: Simon & Schuster.
Swami, V. (2012). Social psychological origins of conspiracy theories: the case of the Jewish conspiracy theory in Malaysia. Frontiers in Psychology, 3, 280.
van der Linden, S. (2013). What a Hoax: Why people believe in conspiracy theories.Scientific American Mind, 24(4), 40-43.
van der Linden, S. (2015). The conspiracy-effect: Exposure to conspiracy theories (about global warming) decreases pro-social behavior and science acceptance. Personality and Individual Differences, 87, 171-173.
Wood, M.J., Douglas, K.M., & Sutton, R.M. (2012). Dead and alive beliefs in contradictory conspiracy theories. Social Psychological and Personality Science, 3(6), 767-773.SHARE