Got a wicked problem? First, tell me how you make toast / Tom Wujec

Got a wicked problem? First, tell me how you make toast / Tom Wujec

by Евгений Волков -
Number of replies: 1

https://www.youtube.com/watch?v=_vS_b7cJn2A

https://www.ted.com/talks/tom_wujec_got_a_wicked_problem_first_tell_me_how_you_make_toast

Making toast doesn’t sound very complicated -- until someone asks you to draw the process, step by step. Tom Wujec loves asking people and teams to draw how they make toast, because the process reveals unexpected truths about how we can solve our biggest, most complicated problems at work. Learn how to run this exercise yourself, and hear Wujec’s surprising insights from watching thousands of people draw toast.

This talk was presented at an official TED conference, and was featured by our editors on the home page. Filmed June 2013 at TEDGlobal 2013

ABOUT
Tom Wujec · Designer

Tom Wujec studies how we share and absorb information. He's an innovative practitioner of business visualization -- using design and technology to help groups solve problems and understand ideas. He is a Fellow at Autodesk. 

 

Translated by Galina Kuznetsova
Reviewed by Lucy Jovowitch

00:12
Несколько лет назад я наткнулся на простое проективное упражнение, которое помогает людям понять и решить сложные проблемы. Как и многие проективные упражнения, на первый взгляд оно кажется примитивным, но при более глубоком рассмотрении оно может раскрыть неожиданную правду о том, как мы способны работать совместно и понимаем смысл чего-либо.

00:32
Это упражнение состоит из трёх частей и начинается со всем хорошо известного занятия — приготовления тостов. Нужен чистый лист бумаги и маркер. Не говоря ни слова, вы рисуете процесс приготовления тостов. Большинство людей рисуют следующее. Они рисуют кусок хлеба и помещают его в тостер. Тост находится там какое-то время. Затем выскакивает — и вуаля! 2 минуты — и вы получаете тост и радость.

01:01
На протяжении многих лет я собирал сотни изображений этих тостов, некоторые из них очень хороши, потому что они действительно очень чётко изображают процесс приготовления тостов. А есть и не слишком удачные изображения. На самом деле они никудышные, потому что вы не понимаете, что хотели сказать люди. Если взглянуть внимательнее, некоторые рисунки раскрывают одни аспекты приготовления тостов и упускают другие. На одних можно увидеть только сам тост или превращение хлеба в тост. На других — только тостер. Инженеры, например, любят рисовать механизм тостера. (Смех) Есть рисунки, которые изображают людей. На них изображены впечатления людей при готовке тостов. Есть рисунки, которые изображают цепочку поставок до приготовления тоста, которая ведёт обратно в магазин. На них может быть изображен телепортирующийся тост или его путешествие назад во времени к полю и пшенице. Есть даже рисунок, который ведёт назад к Большому взрыву. В общем, есть реально сумасшедшие рисунки. Мне кажется очевидным, что несмотря на разительные отличия этих рисунков, они разделяют одно общее качество. Интересно, сможете ли вы его увидеть. Вы видите? Что в них общего?

02:11
Большинство рисунков содержат элементы и связи. Элементы представляют собой осязаемые объекты — тостер или людей. А связи представляют собой соединения между элементами. Именно комбинация элементов и связей создаёт полную системную модель, которая позволяет увидеть наши личные умозрительные модели того, как что-то работает или устроено. В этом и есть ценность этих рисунков. Интересным в этих системных моделях является то, как они раскрывают различные точки зрения. Например, американцы делают тосты при помощи тостера. Это кажется очевидным. В то время как многие европейцы готовят тосты на сковороде, а многие студенты жарят их на огне. Нет, серьёзно, я не знаю почему, но многие студенты МВА так делают.

02:57
Вы можете измерить сложность путём подсчёта количества элементов. Одно изображение в среднем содержит от 4 до 8 элементов. Если в нём меньше составляющих, то оно кажется простым, но при этом быстрым для понимания. Если же в нём более 13 элементов, оно вызывает недоумение. Оно становится слишком сложным. Поэтому идеальное количество — от 5 до 13. Поэтому, если вы хотите донести что-то визуально, рисуйте от 5 до 13 составляющих на вашей диаграмме. Хотя мы можем и не иметь навыков рисования, смысл в том, что мы интуитивно знаем, как разбить сложное на простые элементы, а затем снова собрать их воедино.

03:36
Это приводит нас ко второй части упражнения, где нужно нарисовать этот же процесс, но на сей раз при помощи бумаги для заметок или карточек. Что же происходит тогда? При помощи карточек люди, как правило, рисуют чёткие, более детальные и более логичные элементы. Вы видите, как происходит пошаговый анализ, и по мере того, как выстраивается модель, человек двигает элементы, перемещает их, как детали конструктора Lego. Это может показаться слишком простым, но на самом деле это очень важно. Это быстрое тасование и отработка, а затем обдумывание и анализ — действительно единственный способ получить ясность. Это суть процесса проектирования. Системные теоретики говорят нам, что лёгкость, с которой мы можем изменить образ, зависит от нашей готовности улучшить модель. Поэтому бумага для заметок не просто более подвижна — она обычно создаёт гораздо больше элементов, чем статические рисунки. Рисунки становятся насыщеннее.

04:35
Это приводит нас к третьей части упражнения, а именно изобразить приготовление тоста, но на этот раз в группе. Что же происходит тогда? А вот что. Всё начинается как бардак, потом становится адским бардаком, затем становится эпическим бардаком. Но пока люди работают над моделями, лучшие элементы становятся более заметными, и с каждым шагом модель становится более чёткой, потому что люди строят её на основе идей друг друга. Появляется объединённая системная модель, которая интегрирует разнообразие личных точек зрения каждого человека. Это итог, отличный от того, который обычно достигается на собраниях. Не так ли? Эти рисунки могут содержать 20 и более элементов, при этом участников не пугает созданная модель, потому что они сами принимают участие в её построении. Интересно также то, что группы спонтанно смешивают и вносят в структуру модели дополнительные слои. Например, чтобы справляться с противоречиями, они добавляют новые ветки и параллельные структуры. Да, кстати, если люди работают в полной тишине, то они справляются с заданием гораздо лучше и быстрее. Очень интересно то, что разговоры мешают процессу.

05:42
Вот несколько ключевых уроков, полученных из всего сказанного. Первый — рисование помогает нам понять ситуацию как систему с элементами и связями. Карточки создают лучшие системные модели, потому что мы выполняем задание гораздо более гибко. Работа в группе создаёт самые обширные модели, потому что мы синтезируем несколько точек зрения. Это интересно. Когда люди работают вместе при подходящих обстоятельствах, групповые модели получаются намного лучше, чем индивидуальные.

06:12
Такой подход очень хорошо работает для изображения приготовления тостов. А если нужно нарисовать что-то более важное или срочное, например, концепцию развития организации, или качество обслуживания клиентов, или модель долгосрочных перспектив?

06:28
Происходит визуальная революция, так как всё больше организаций решают свои злободневные проблемы, совместно их рисуя. Я убеждён, что те, кто представляет мир в виде подвижных элементов и связей, действительно идут вперёд.

06:45
И практика эта довольно проста. Вы начинаете с вопроса, собираете элементы, детализируете их, делаете это снова, улучшаете и уточняете их опять и опять, и появляется модель. Группа получает ясность, и так находится ответ на вопрос.

07:05
Эти простые действия визуализации и повторения в самом деле дают замечательные результаты. Что очень важно знать — так это то, что важны именно обсуждения, а не просто сами модели. Эти визуальные системы координат могут вырастать до нескольких сотен и даже тысяч элементов. Один из примеров — организация под названием Rodale. Большая издательская компания. В один год они потеряли целую кучу денег, и их руководящая команда в течение 3 дней визуализировала всю деятельность. Интересно, что после визуализации всего бизнеса, пересмотра одной системы за другой, они вернули 50 миллионов долларов дохода, а также перешли от клиентского рейтинга D к рейтингу А. Почему? Потому что управленческая команда синхронизировалась. Сейчас моя миссия — это помощь организациям в решении их острых проблем при помощи совместной визуализации. На созданном мной сайте drawatoast.com я собрал лучшие подходы. Здесь вы можете научиться тому, как проводить семинар, больше узнать о языке визуального общения и структуре элементов и связей, применимой при решении проблем в общем, а также загрузить примеры различных шаблонов для разрешения противоречивых проблем, с которыми мы сталкиваемся в организациях. Таким образом, простое, на первый взгляд, проективное упражнение по рисованию тоста помогает нам обрести ясность, интерес и единое направление.

08:38
Поэтому в следующий раз при появлении интересной проблемы помните, чему нас учит проектирование. Сделайте ваши идеи видимыми, осязаемыми и значимыми. Это просто, весело и действенно. Я думаю, что это стоит отпраздновать.

08:54
Спасибо.

08:55
(Аплодисменты)

 

00:12
Some years ago, I stumbled across a simple design exercise that helps people understand and solve complex problems, and like many of these design exercises, it kind of seems trivial at first, but under deep inspection, it turns out that it reveals unexpected truths about the way that we collaborate and make sense of things.

00:32
The exercise has three parts and begins with something that we all know how to do, which is how to make toast. It begins with a clean sheet of paper, a felt marker, and without using any words, you begin to draw how to make toast. And most people draw something like this. They draw a loaf of bread, which is sliced, then put into a toaster. The toast is then deposited for some time. It pops up, and then voila! After two minutes, toast and happiness.

01:01
Now, over the years, I've collected many hundreds of drawings of these toasts, and some of them are very good, because they really illustrate the toast-making process quite clearly. And then there are some that are, well, not so good. They really suck, actually, because you don't know what they're trying to say. Under close inspection, some reveal some aspects of toast-making while hiding others. So there's some that are all about the toast, and all about the transformation of toast. And there's others that are all about the toaster, and the engineers love to draw the mechanics of this. (Laughter) And then there are others that are about people. It's about visualizing the experience that people have. And then there are others that are about the supply chain of making toast that goes all the way back to the store. It goes through the supply chain networks of teleportation and all the way back to the field and wheat, and one all actually goes all the way back to the Big Bang. So it's crazy stuff. But I think it's obvious that even though these drawings are really wildly different, they share a common quality, and I'm wondering if you can see it. Do you see it? What's common about these?

02:11
Most drawings have nodes and links. So nodes represent the tangible objects like the toaster and people, and links represent the connections between the nodes. And it's the combination of links and nodes that produces a full systems model, and it makes our private mental models visible about how we think something works. So that's the value of these things. What's interesting about these systems models is how they reveal our various points of view. So for example, Americans make toast with a toaster. That seems obvious. Whereas many Europeans make toast with a frying pan, of course, and many students make toast with a fire. I don't really understand this. A lot of MBA students do this.

02:57
So you can measure the complexity by counting the number of nodes, and the average illustration has between four and eight nodes. Less than that, the drawing seems trivial, but it's quick to understand, and more than 13, the drawing produces a feeling of map shock. It's too complex. So the sweet spot is between 5 and 13. So if you want to communicate something visually, have between five and 13 nodes in your diagram. So though we may not be skilled at drawing, the point is that we intuitively know how to break down complex things into simple things and then bring them back together again.

03:36
So this brings us to our second part of the exercise, which is how to make toast, but now with sticky notes or with cards. So what happens then? Well, with cards, most people tend to draw clear, more detailed, and more logical nodes. You can see the step by step analysis that takes place, and as they build up their model, they move their nodes around, rearranging them like Lego blocks. Now, though this might seem trivial, it's actually really important. This rapid iteration of expressing and then reflecting and analyzing is really the only way in which we get clarity. It's the essence of the design process. And systems theorists do tell us that the ease with which we can change a representation correlates to our willingness to improve the model. So sticky note systems are not only more fluid, they generally produce way more nodes than static drawings. The drawings are much richer.

04:35
And this brings us to our third part of the exercise, which is to draw how to make toast, but this time in a group. So what happens then? Well, here's what happens. It starts out messy, and then it gets really messy, and then it gets messier, but as people refine the models, the best nodes become more prominent, and with each iteration, the model becomes clearer because people build on top of each other's ideas. What emerges is a unified systems model that integrates the diversity of everyone's individual points of view, so that's a really different outcome from what usually happens in meetings, isn't it? So these drawings can contain 20 or more nodes, but participants don't feel map shock because they participate in the building of their models themselves. Now, what's also really interesting, that the groups spontaneously mix and add additional layers of organization to it. To deal with contradictions, for example, they add branching patterns and parallel patterns. Oh, and by the way, if they do it in complete silence, they do it much better and much more quickly. Really interesting -- talking gets in the way.

05:42
So here's some key lessons that can emerge from this. First, drawing helps us understand the situations as systems with nodes and their relationships. Movable cards produce better systems models, because we iterate much more fluidly. And then the group notes produce the most comprehensive models because we synthesize several points of view. So that's interesting. When people work together under the right circumstances, group models are much better than individual models.

06:12
So this approach works really great for drawing how to make toast, but what if you wanted to draw something more relevant or pressing, like your organizational vision, or customer experience, or long-term sustainability?

06:28
There's a visual revolution that's taking place as more organizations are addressing their wicked problems by collaboratively drawing them out. And I'm convinced that those who see their world as movable nodes and links really have an edge.

06:45
And the practice is really pretty simple. You start with a question, you collect the nodes, you refine the nodes, you do it over again, you refine and refine and refine, and the patterns emerge, and the group gets clarity and you answer the question.

07:05
So this simple act of visualizing and doing over and over again produces some really remarkable outcomes. What's really important to know is that it's the conversations that are the important aspects, not just the models themselves. And these visual frames of reference can grow to several hundreds or even thousands of nodes. So, one example is from an organization called Rodale. Big publishing company. They lost a bunch of money one year, and their executive team for three days visualized their entire practice. And what's interesting is that after visualizing the entire business, systems upon systems, they reclaimed 50 million dollars of revenue, and they also moved from a D rating to an A rating from their customers. Why? Because there's alignment from the executive team. So I'm now on a mission to help organizations solve their wicked problems by using collaborative visualization, and on a site that I've produced called drawtoast.com, I've collected a bunch of best practices. and so you can learn how to run a workshop here, you can learn more about the visual language and the structure of links and nodes that you can apply to general problem-solving, and download examples of various templates for unpacking the thorny problems that we all face in our organizations. So the seemingly trivial design exercise of drawing toast helps us get clear, engaged and aligned.

08:38
So next time you're confronted with an interesting challenge, remember what design has to teach us. Make your ideas visible, tangible, and consequential. It's simple, it's fun, it's powerful, and I believe it's an idea worth celebrating.

08:54
Thank you.

08:55
(Applause)

2738 words

In reply to Евгений Волков

8 Simple Steps to the DrawToast Exercise / Tom Wujec

by Евгений Волков -

DRAW HOW TO MAKE TOAST

DrawToast

A simple and fun introduction to Systems Thinking

An Introduction to Systems Thinking and Wicked Problem Solving™

HOW TO RUN DRAW TOAST WORKSHOPS

DrawToast workshops are a great way to get groups to think freshly about mental models. In just 3 minutes, each person sketches a diagram of how to make toast. When comparing diagrams, people are shocked at how diverse the diagrams are, revealing a wide range of models of what's important in making toast. It's a great launch pad for  drawing out what's really important to the group.

There are 8 Simple Steps to the DrawToast Exercise:

Step 1

Prepare

Get the ingredients: felt markers, thick paper stock, sticky notes or index cards, and masking tape. Stage your room with tables, chairs, and a clear wall where you can post your work. It's important to have enough room for all participants to see everyone's creations.

Step 2

Invite

In your invitation, set expectations that your meeting will focus on building a systems model  of an important challenge - clarifying your vision, improving cash flow, figuring out the next bold challenge. Begin with a simple design exercise.

Step 3

Conduct

Run the meeting informally. Hand out markers and paper to everyone and ask people to draw a picture of how to make toast.

Give them 2-3 minutes.

You may want to play toast-making music...

Step 4

Reflect

Have each person hold up their drawing for all to see. (Let the laughter start) Have the group place their drawings on a large wall space and comment on the drawings; pointing out which are simple and complex, which have people and which don't.

Step 5

Video

Play the TED.com DrawToast video and let it explain the big ideas about systems thinking. After it plays, ask the group how many nodes they drew and what kind?

Step 6

Draw Your Challenge

 Have people draw a picture how to improve what what they are working on as a group. This can include almost anything, strategic or tactical. See 'Draw Questions' for inspiration. Make sure people draw individually and in silence.

Step 7

Share

Have people work at tables. showing and explaining their diagrams. Compare and contrast the diagrams and see what is similar and different between them. What links and nodes are common?

Step 8

System

 If you have the time, have the group develop a systems diagram of the challenges using sticky notes and drawn links. Building on the previous individual diagrams, have groups of 4-6 people create nodes and links to to solve the challenges.

430 words